Universitatea din Bucureşti, Facultatea de limbi şi literature străine
MA Strategii comunicaţionale
interculturale - literare şi lingvistice
|
||
Titlul cursului: Discursul identitar etno-cultural
|
||
Anul de studiu: Anul II Sem. 3
|
Curs (TIPUL DE CURS) expozitiv si interactiv, prezentari
PowerPoint, audio si video (conditionate de dotarile salii de
curs)
|
|
Coordonator de
disciplină: Conf. dr. Bogdan Ștefănescu
|
||
Limba de predare: română
|
||
Număr total de ore : 2 ore de curs/sapt (28 ore/sem)
|
Nr. total de ore–Seminar:
|
|
Credite: 5
|
||
Rezumatul conţinutului cursului:
Mutatiile sociale, politice si culturale din a doua jumatate a secolului
al XX-lea au generat noi paradigme de analiza si reprezentare a identitatii
etno-culturale. Problematica identitara s-a complicat si mai mult dupa
prabusirea regimurilor comuniste est-europene si instaurarea globalizarii.
Cursul trece in revista cele mai importante repozitionari teoretice din
studiul identitatii etno-culturale, precum si unele ipostaze ale
reconstructiei identitare in contextul post-colonial, post-comunist si
post-modern. Se vor discuta exemple de discurs identitar si meta-identitar
din zona europeana si nord-americana.
|
||
Obiectivele învăţării: Cursul isi propune sa
familiarizeze studentii cu modele moderne/postmoderne de analiza a
fenomenului identitar si sa ii ajute sa identifice epistemele carora le
apartin. Ei vor trebui sa inteleaga argumentatia specifica acestor paradigme
si sa evalueze critic beneficiile si limitarile lor. Se urmareste totodata
crearea obisnuintei de a plasa in context politic si cultural fiecare maniera
de a afirma ori aprecia identitatea etnica si culturala. Scopul final este
acela de a intelege mecanismele mentalitatilor si ideologiilor ce genereaza
imaginile noastre despre sinele colectiv si despre ceilalti, de aceea se vor
studia contrastiv culturile straine si cea romana.
|
||
Metoda de evaluare: prezentari/eseuri, dezbateri in clasa,
examen final
|
||
Programa analitică a cursului
|
|
Temele principale:
|
Nr. Ore:
|
1. Traditionalism si
modernitate in intelegerea identitatii etno-culturale.
|
2
|
2. Identitatea din
perspectiva antropologiei si a metodei mitic-arhetipale.
|
2
|
3. Abordari
psihologice/psihanalitice ale identitatii.
|
2
|
4. Constructivismul si
teoriile identitatii imaginate/inventate.
|
6
|
5. Studiile
culturale/postcoloniale ale identitatii.
|
6
|
6. Perspective
(post)moderne asupra discursului si constructia identitara.
|
6
|
7. Studiu de caz: ipostaze
ale „românitatii” în context balcanic si occidental
|
4
|
TOTAL:
|
28
|
Nr. crt.
|
Bibliografie
minimală
|
Nr. pagini
|
1.
|
Anderson, Benedict. Comunităţi
imaginate. Bucureşti: Editura Integral, 2000 (Cap. 1. Introducere si
3. Originile Constiintei Nationale).
|
20
|
2.
|
Boia, Lucian. Istorie și mit în conştiinţa românească. Bucureşti:
Humanitas, 2000 , pag. 43-126 (Introducere și Cap. 1 Istorie, ideologie,
mitologie).
|
83
|
3.
|
Chimet, Iordan. Dreptul
la memorie. Cluj: Dacia, 1992, vol. IV, pag.
164-219.
|
55
|
4.
|
Girardet, Raoul. Mituri şi mitologii politice, Iasi: Editura
Institutului european, 1997, pag. 1-13.
|
13
|
5.
|
Said, Edward W. Orientalism.
Concepţiile occidentale despre Orient, Timişoara: Editura Amarcord,
2001, pag. 13-61 (optional si pag. 293-337).
|
48
|
6.
|
Ștefănescu, Bogdan. Patrii din
cuvinte. Manuscris, capitolele 2 și 4.
|
45
|
7.
|
Todorova, Maria. Balcanii şi balcanismul. Bucureşti: Humanitas,
2000, pag. 35-41, 69-102.
|
38
|
TOTAL PAGINI DE
LECTURA OBLIGATORIE:
|
302
|
|
Nr. crt.
|
Bibliografie
recomandată (facultativă)
|
|
1.
|
Mungiu-Pippidi, Alina. Transilvania subiectivă, Bucureşti:
Humanitas, 1999
|
|
2.
|
Todorov, Tzvetan. Noi
şi ceilalţi. Iaşi: Institutul European, 1999
|
|
3.
|
Foucault, Michel. Cuvintele
şi lucrurile. Bucureşti: Univers, 1996
|
|
4.
|
Freud, Sigmund. Psihologia
colectiva si analiza eului. Bucuresti: Mediarex, 1995
|
|
5.
|
Oişteanu, Andrei. Imaginea
evreului în cultura românã. Bucureşti: Humanitas, 2001
|
No comments:
Post a Comment